Monday, June 20, 2016

Ayah kamu kena tembak!

Selawat dan salam ke atas junjungan.

Insiden berlaku sekitar tahun 80an. Ada orang sampaikan pada mak, ayah kena tembak! Saya di suruh bersiap, tapi saya sendiri tak tahu mak nak bawa kemana. 

Kami hanya ke bandar Taiping. Di stesen bas lama bandar Taiping ada sebuah kedai kopi cina bawah pokok ketapang. Kenalan ayah tunjuk keratan akhbar ada gambar ayah. Saya baca keratan akhbar tersebut, ayah di tembak komunis di Lumut. Cedera di lengan. Hanya setelah beberapa hari ayah di tembak, saya baru tahu. 

Saya tak penah tengok pun kesan parut tersebut. Kerana sejak kecil, bila ayah balik, ayah bawa mak keluar. Saya tinggal bersama nenek. Saya tak pernah pula bertanya mak atau ayah mereka nak kemana. 

Jujurnya, saya tak penah berbual pun dengan ayah sepanjang hidup saya. Hanya memerhati dari jauh. 
Hanya mendengar cerita dari orang, hanya mendengar cerita kenalan ayah. Mak sendiri tak pernah menceritakan hal atau peribadi ayah pada saya. 

Tapi saya tahu ayah gemar berkemeja putih, berseluar hitam. Sesekali nampak ayah mengalih pistol dari pinggang. Ayah guna kereta morris minor atau austin. Saya tak ingat logo pada kereta, tapi macam kereta dalam filem James Bond lama tu. 

Kalau ayah datang pagi, saya akan nampak bekas ayah bersarapan. Roti bakar, telur setengah masak dan kopi o. Jadi saya tahu ayah ada balik rumah. Saya memang tak bercakap dengan mak sepanjang ayah berada di rumah. Sama ada saya keluar ke rumah jiran main bola atau saya ke rumah bapa saudara di hulu. 

Al Fatihah untuk ayah.. Hashim bin Saidin, MG 11047 




Saturday, June 18, 2016

HALAL BAGI SAYA.. HARAM PADA TUAN..

Selawat dan salam ke atas junjungan.. 

Bila baca kisah ulamak Abu Abdul Rahman bin Al Mubarak Al Hanzhali Al Marwazi, saya tak kata saya hebat pula atau dah jadi baik. Cuma cerita itu memberi kesan pada saya. 

Minggu lepas bila semak baki akaun Maybank, saya dapati amaun nya masih RM1.02 sen. Bonus raya yang di umumkan kerajaan sebanyak RM500 dan bonus raya DBKL RM200 tak masuk ke akaun saya.

Saya merujuk / menelefon Jabatan Bendahari. Mereka minta saya merujuk ke Jabatan Pengurusan Sumber Manusia dan Jabatan Pentadbiran. Saya terima hakikat, tahun ni saya tak dapat bonus. Dalam hati, tak apalah kerana bukan rezeki saya, ini ujian agaknya pada saya. 

Saya di tuduh menjatuhkan reputasi Datuk Bandar Kuala Lumpur. Sedangkan dalam penilaian dan carian di capaian internet, saya boleh sediakan berpuluh orang yang 'memaki hamun penguatkuasa dan DBKL' tanpa belas kasihan termasuk pegawai kanan jabatan. Mungkin nasib saya lebih 'malang' hanya kerana perkataan 'zalim'! 

Sebentar tadi, saya baca kisah haji mabrur dan kisah seorang tukang kasut yang menyebabkan 700 ribu jemaah haji di terima. Kemudian kisah balu enam anak dan bangkai daging keldai. Kisah seorang isteri yang mengidam makanan. Kisah tukang kasut yang memberi semua wang simpanan untuk mengerjakan haji kepada balu enam anak.

Paling saya sedih, kisah balu enam anak. 

" Sudah beberapa hari kami tak makan, di rumah tak ada makanan. Hari ini kami ternampak seekor keldai mati, dan kemudian kami mengambil sebahagian dagingnya untuk di masak.. "

" Bagi kami ini adalah daging yang halal, kerana jika kami tidak memakannya kami akan mati kebuluran. Tapi bagi Tuan, daging ini haram.. " 

Jazakallah Khairan.. 

Saturday, June 4, 2016

Kopiah, Baju Melayu & Kain Pelikat!

Kalau di kampung dulu, ( Kg Kubu Bukit Gantang ), saya beli kopiah di Pasar Pagi / Malam Changkat Jering. Baju melayu kain cotton pula di Bazar Melayu atau Bazar Bangunan Sri Larut. Kain pelikat jarang beli, biasa dapat sumbangan dari kawan-kawan mak atau mak dah pesan dari penjual kain nama Jabbar. Anak dia adalah kenalan saya di sekolah rendah. Dengan modal rm30 ringgit, dapatkah saya beli semua tu. Boleh pakai sepanjang bulan ramadhan.

Raya nanti, saya tak kisah sangat pakai baju apa pun, biasanya lepas sembahyang raya, ziarah kubur, masing-masing dah ikut keluarga masing-masing. Saya pula, tukar seluar jeans, pakai tshirt pagoda, lepak kat bus stop! Siapa lalu sana, kami bersalam lah macam orang salam raya tu. 

Kalau ada duit lebih, beli rokok! Kalau tak ada duit, beli rokok daun! 

Situasi sama berlaku bila saya dah bekerja di Kuala Lumpur ni. Hari raya pun saya pakai uniform! Pergi kerja macam biasa! Orang ingat saya keling juga! ( orang kampung saya cakap keling tu orang india ).

Kopiah tu pun biasa ada orang bagi, orang balik umrah atau haji bagi, tapi tak stailo la untuk orang muda macam saya. Jadi saya tetap akan beli sendiri. 

Tak tahu kenapa, bagi saya, sambutan bulan ramadhan amat bermakna. Melebihi sambutan raya pula. Mungkin tak ramai sedar macam saya, ketika menyambut ramadhan, orang ramai berterawih, berbuka puasa & bermorey sama. Saya dapat jumpa ramai kawan, saya dapat jumpa ramai tok guru agama, saya dapat solat bersama dengan ramai orang ternama, jumpa kumpulan ilmuan, jumpa kumpulan akedemik, malah turut sama dengan pemimpin negara. Saya kenal mereka! Mereka tak kenal saya! 

Saya tumpang bangga! Saya anggap mereka keluarga saya sepanjang bulan ramadhan! Sebulan penuh bersama mereka.. 

Waktu antara solat sunat witir & morey, saya lebih teruja! Kalau malam jumaat, menu hidangan morey adalah nasi minyak, daging rebus, daging masak kicap & air asam! 

Jazakallah khairan.. 

Friday, June 3, 2016

Ramadhan..

Setiap kali datang ramadhan, hati mula sebak! Fikiran jauh melayang, rasa terganggu dengan macam-macam perkara. Tapi tak ramai perasan, sejak saya bekerja di ( dirahsiakan, kerana mereka malu mengaku saya kakitangan mereka ), saya akan bercuti! Paling kurang 5 hari di awal ramadhan. 

Saya tak la alim sangat, nak mengejar terawih atau pahala puasa di awal ramadhan, tapi saya akan selesa jika tiada gangguan pekerjaan atau hal seperti penjaja bazar ramadhan, persatuan penjaja berebut tapak, atau sibuk nak buat kawalan penjaja di bazar masjid india. 

Antara perkara yang saya buat di awal ramadan: 

1. Kira jumlah duit di tangan & dalam akaun bank ( biasanya tiada baki dalam akaun ) 
2. Ziarah kubur mak
3. Ambil borang tahlil arwah & bayaran / sumbangan derma berbuka puasa & morey
4. Memastikan badan sihat sepanjang bulan ramadhan 
5. Beli kopiah, baju melayu kain cotton & kain pelikat 

Kalau di tempat kerja, dulu saya akan ambil tahu siapa jadi amil, bila ada gotong royong buat bubur lambuk, bila ada majlis berbuka puasa dan majlis sumbangan anak yatim. Tapi sejak 4 atau 5 tahun ni, saya tak ambil peduli dah. 

Pesanan untuk kawan-kawan, jagalah kesihatan di sepanjang bulan ramadhan ni, nak ajak berterawih, kita mungkin tak sama qariah, nak ajak bertadarus, saya tak pandai mengaji, nak ajak beli juadah berbuka, saya tak suka makanan di bazar.. 

Jika ada jemputan berbuka, insyallah saya sampai. Boleh juga berkenalan dengan bakal mak & ayah mertua.. 

Jazakallah khairan..