Sunday, December 27, 2015

Daun kering?

Selawat dan salam ke atas junjungan.
Selamat Hari Natal. 

Saya di ingatkan oleh kawan sekolah rendah, saya dah lupa pada rupa, kenangan dan raut wajahnya. Saya agak dia masih marah dengan saya. Kerana perbualan di whatsapp group di biarkan begitu sahaja. Saya boleh buat apa? Saya memang betul dah lupa. Marilah kita sama-sama berdoa agar mereka memaafkan saya. 

'Di waktu rehat, kita biasa bermain bersama, kita main daun dan rumput kering, awak dah lupa? Awak dan saya sama-sama mengumpul daun dan rumput kering' 

Saya ingat! Saya ingat pada daun, rumput kering tu, termasuk juga pokok saga yang menghasilkan biji saga berwarna merah dan pokok yang ada bahagian mengeluarkan buih sabun tu. Bila di campur air, kita gosok di tangan, akan berbuih seperti sabun. Manakala daun atau rumput itu pula, akan simpan di helaian buku atau gam pada kertas lukisan atau simpan daun kaktus yang akan tumbuh akar sampai keluar dari helaian buku. 

Kalau jumpa pokok kaktus, akan patahkan duri dan ukir nama buah hati masing-masing. Contoh : sham ( bentuk hati ) hamisah, atau zack ( bentuk hati ) azura. :) 

Saya masih suka aksi lasak main kabaddi lagi. Tapi perempuan ni lebih sensitif dan sentimental, mereka lebih ingat daun yang di selit celah buku lagi daripada 'rumble' aksi lasak menyerang dan menangkap pihak lawan sambil sebut 'ka ba di, ka ba si, ka ba di... ' 

Yang paling mahal, orang tetap ingat pada kita! 

No comments: