Thursday, October 1, 2015

Tukang Azan!

Selawat dan salam ke atas junjungan. 

Saya bukan ustad! Saya bukan penceramah atau pendakwah agama. Hanya Mat Rock 3 suku yang suka membaca & mula belajar menulis. 

Kisah Azan & Pulau Pinang tu mengingatkan saya pada kisah yang berlaku lebih 30 tahun lalu. Kisah saya di Surau Kampung Kubu Bukit Gantang Taiping Perak Malaysia ( Saya nyatakan alamat penuh kerana pembaca facebook & blog saya dah ada merata dunia :) ) 

Di kampung itulah saya belajar Azan & Qamat, yang mengalakkan saya mencuba adalah Sham Pak Bedul & Murad Haji Termizi. 

Umur masa tu mungkin dalam 12 atau 13 tahun. Tukang azan / bilal yang sedia ada pada masa tu adalah Haji Idris, Pak Lang Noh, Pak Lang Mansor. Kadang2 Haji Shaari atau Udin pun sama akan azan. 

Kisah bermula pada suatu hari tu, saya meninggalkan padang bola lebih awal dari biasa kerana memang niat nak jadi tukang azan, saya pun segera ke madrasah ( kampung saya panggil surau tu Madrasah ) 

Sebaik sampai ke madrasah, saya dah nampak Pak Lang Mansor dah ambil air sembahyang ( wuduk ), saya dengan pantas ambil air sembahyang juga dah terus naik ke madrasah dan berada di hadapan mikrofon. Saya memang benar2 nak ambil tugas dia, sebab malam pengajian di madrasah sebelum ni menerangkan kisah betapa besarnya pahala sorang tukang azan.

Pak Lang Mansor tu bila nampak saya dah berapa di hadapan ruang solat di depan mikrofon, dia pun beralah mengesot ke tepi madrasah. 

Nak di jadikan cerita, saya buat salah ketika sedang azan, saya tertukar 'marilah menuju kejayaan' dengan 'marilah sembahyang'. Dari bawah madrasah saya dengar Haji Idris bertempik mengarahkan saya mengulangi semula 'marilah sembahyang dan kemudian nya baru 'marilah menuju kejayaan'. Memang rasa nak lari dari kampung ketika tu. Mana ada orang buat salah pada perkara yang sebegitu mudah.

Malam tu juga, ada program pengajian, Kisah Bilal bin Rabah & kisah sahabat nabi saw yang cuba mengambil alih tugas Bilal sebagai tukang azan. Sahabat tadi mengatakan bahawa suara & laguya lebih sedap dari Bilal. 

Selesai solat tersebut, Malaikat bertanya pada Nabi Muhammad saw mengapa subuh tadi tak dengar azan, Malaikat tak dengar azan tersebut. 

Saya pelajari sesuatu! Ilmu bukan cara kita nak buktikan diri kita lebih bagus daripada orang lain! 

No comments: