Thursday, August 13, 2015

Apa yang perempuan mahu?

Saya nampak Nisa share di facebook. Perempuan hari ini sudah berkerjaya. Boleh menyediakan segala keperluan bagi sebuah keluarga. Saya akui, perempuan hari ini memiliki pelajaran, kerjaya yang melebihi dari seorang lelaki. Pendapatan yang lumayan juga. 

Manakala lelaki pula, lebih suka hidup sederhana seperti saya, pelajaran dah la tak tinggi, kerja memilih-milih. Buat kerja ikut suka hati, bila malas ambil cuti atau pergi klinik untuk dapatkan cuti sakit. 

Pemerhatian saya, anak muda hari ini sudah tidak pentingkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi. Mereka suka kerja yang tidak memerlukan komitmen yang tinggi. Tidak mahu kerja yang rumit dan susah. Trend lelaki bergaya atau menunjuk macam mewah ni macam dah kurang sikit. Tapi setakat temberang tu ada la juga. Buat kerja mudah macam jual beli emas, jual kad topup yang boleh jadi pendapatan berpuluh ribu ringgit, forex tukaran wang asing yang boleh jadi ratusan ribu ringgit, MLM, pergi kursus atau program motivasi yang cium duit. 

Ada juga yang menunjuk bergaya mewah dengan kereta ratusan ribu ringgit, pakaian jenama mahal, akhirnya anggap perniagaan rugi sebab bisnes tak berjaya. Memang la tak berjaya kalau modal buat deposit kereta, lepas tu berkonvoi ke tempat2 ceramah konon nak berjaya kena hidup bergaya. Kena cari ahli yang boleh bayar deposit kereta mewah, konon jual produk dan khidmat nasihat / motivasi. Akhirnya mengaku bahawa bisnes rugi kerana di tipu orang atau tidak memdapat sokongan adik beradik dan saudara mara. Akhirnya sauadara mara pun menjauhkan diri. Kerana anggap telah di tipunya juga. Dah tentu duit yang di pinjam sebagai modal pun tidak akan di bayar. 

Tajuk saya tadi, apa yang perempuan mahu dari seorang lelaki dan apa yang lelaki itu perlu buat supaya perempuan itu sudi menjadi teman hidupnya? 

Lelaki memang la nak lawa, cantik, halus mulus, perempuan pula nak hensem, manis dan hitam macam saya, tapi berapa lama pula boleh bertahan? Perempuan pun sama, ketika berkerjaya dan banyak duit, mungkin la lelaki tu dengar akan cakap sepenuh hati. 

Saya pun tak ada rumusan untuk hidup bahagia. Saya pun tak ada petua mengatasi kecurangan pasangan masing-masing. Hari ini kita milik pasangan kita, esok kita tak tahu pula siapa pasangan kita. Lusa mungkin kita dah tak peduli siapa pasangan kita. 

Saya percaya, hari ni kita bahagiakan orang, kita gembirakan orang, kita akan menumpang kegembiraan orang lain. Kita tolong orang, kita bantu orang, esok orang menyampah dan membenci kita juga. Belum tentu perbuatan kita akan memenuhi kehendak orang. 

Cuma mak pernah pesan, 'jangan buntingkan anak dara orang!' Dan saya pula tambah, 'elak berhubung dengan bini orang!' Itu prinsip paling mudah la kot. Sebab saya rasa kalau bergaduh berebut perempuan ni macam pelik la pulak. Patut hormat 'hak milik orang lain'. 

Kerana itu saya tak berjaya agaknya. Saya tak suka berebut 'kasihnya orang'. 


No comments: