Friday, July 17, 2015

Thu Sun!

Setiap kali raya kedua, boleh kata hampir semua 'pemuda' di kampung berada di 'pusat hiburan keluarga' di bandar Taiping ni. Ada panggung / cinema / wayang lucah di dalam pusat hiburan tu. tiket 50 sen dan 80 sen. Di ambang kemerosotan harga naik 1.20 sen. Tapi kemunculan laser disc menamatkan riwayat panggung sun ni. Muncul pusat hiburan keluarga yang lebih ekslusif dengan tayangan filem lucah dan XXX tu. ( ketika pertama kali lihat laser disc, saya tak sangka gambar yang sangat jelas tu boleh menampakkan perbezaan warna pada kulit dan parut atau lipatan yang tak disangka pada tubuh badan! Saya anggap itu sains! ) 

Panggung buruk yang menyediakan kain layar putih yang koyak, bumbung yang tiris, bangku kayu yang tak berapa nak bersih akibat pancutan pancutan awal yang tidak terkawal! :)

Sebelum menunggu masa tayangan, ada meja biliard dan permain video SEGA seperti PACMAN, Street Fighter, Flight 1942. Bagi yang berduit, boleh order maggi celup, asam laksa atau rojak buah di sebelah panggung. 

Misi saya sangat ringkas. Sediakan tambang bas 90 sen ( pergi balik / sehala hanya 45 sen ), tiket wayang 80 sen, dan 20 sen untuk apam balik di Stesen Bas. 

Zaman berubah, dari naik bas, saya boleh naik basikal untuk ke 'pusat hiburan keluarga' kemudian ada motosikal hinggalah berkereta. Tapi ketika saya berkereta, panggung tu dah pun tutup! 

Yang menariknya, setiap kali musim raya, saya akan ingat mereka-mereka yang pernah saya jumpa / menonton sama. Kumpulan kumpulan yang pernah bersama saya untuk ke bandar tersebut. 

Dan.. Lakonan yang baik adalah, kami sepakat dengan cerita pergi berhari raya di rumah kawan-kawan yang lain. Di surau atau di tempat mengaji quran, kami dah reka cerita supaya cerita itu sama untuk di sampaikan pada keluarga masing-masing! 

Selamat Hari Raya Kawan-Kawan! :) 

No comments: