Thursday, July 2, 2015

Polis Sentri!

Malam 7 likur! Saya faham malam 7 likur itu adalah pada 7 hari ( malam ) akhir ramadhan yang ganjil. Iaitu pada malam 17, 19, 21, 23, 25, 27 dan malam 29. Malam yang dipercayai berlakunya Lailatul Qadar. 

Tapi sejak ramai orang kita belajar di timur tengah ni, fahaman saya tidak boleh diterima pakai lagi. Maka eloklah rujuk kepada ustaz-ustaz lulusan timur tengah ini. Saya tidak setanding dengan mereka. Mereka balik sini dah pandai cakap arab malah jika orang arab lihat mereka pun, boleh jadi mereka lebih arab dari orang arab itu sendiri. 

Saya mengisi malam-malam 7 likur itu dengan bermain 'polis sentri'. Masa mula permainan adalah pada azan isyak dan tamat pada solat witir rakaat yang pertama. Witir rakaat yang kedua, saya dah pun bersama jemaah lain berada dalam saf! :) 

Masa itu berguna kerana para ibu bapa sedang mengejar pahala berganda dengan solat sunat terawih. Ketika morey, baru sedar muka siapa yang kena cakar, dahi siapa bercalar kerana terlanggar dawai penyidai, atau ada kain atau baju yang terkena tahi ayam ketika menyorok di belakang reban ayam. 

Seluar baju koyak itu dah jadi biasa. Kerana permainan 'polis sentri' ni dah macam bermain ragbi, tapi tiada bola. 

Yang jadi ingatan pada saya adalah kerana ketika itu ada Sarimah, Fatimah, Saadiah, Hashimah, Intan, Hamidah dan ramai lagi.. 

Salam Ramadhan / Malam 7 Likur! :p 

No comments: