Friday, July 17, 2015

Hari Raya!

Raya yang saya tak lupa! Ada polis datang ketuk pintu rumah suruh sambut raya! Katanya anak bulan dah nampak! Sultan arah rakyat sambut raya! ( Perak ) walau negeri lain sambut raya keesokan hari.. 

Ada seorang pakcik tukang gunting rambut akan datang rumah untuk gunting rambut! Lupa nama.. Rasanya Osman! 

Kakak, mak & nenek akan buat kuih bahulu di bawah rumah! Bakar guna sabut. Guna periuk letak pasir, lepas tu letak tin biskut yang di potong / ratakan untuk letak bara sabut di atas periuk! Saya suka bahulu ikan! 

Akan kerumah makcik tunggu baju raya siap! Baju saya paling akhir dia buat! Tak tahu kenapa, tapi setiap tahun memang baju saya adalah yang terakhir. Orang panggil Wan Rahmah! 

Selepas siap baju raya, cepat-cepat ke surau! Sembahyang raya! Lepas sembahyang akan ziarah kubur! Dapat 20 sen! 

Selesai ziarah kubur, akan ziarah rumah-rumah sekitar kubur hingga lah kerumah saya yang paling hujung. Paling banyak dapat duit raya 2 ringgit! 

Masa lepas sekolah, sama juga! Cuma tak dapat duit raya, tapi lepas ziarah kubur akan lepak bus stop! Beli rokok  kotak kecik yang 7 batang tu.. Seringgit empat puluh sen! ( 1.40 )! 

Dah tua ni! Hanya ke masjid, balik rumah! Tunggu orang datang rumah! Kos? Rasanya boleh beli kancil tahun 2006 secara tunai! 😜

No comments: