Friday, July 17, 2015

Thu Sun!

Setiap kali raya kedua, boleh kata hampir semua 'pemuda' di kampung berada di 'pusat hiburan keluarga' di bandar Taiping ni. Ada panggung / cinema / wayang lucah di dalam pusat hiburan tu. tiket 50 sen dan 80 sen. Di ambang kemerosotan harga naik 1.20 sen. Tapi kemunculan laser disc menamatkan riwayat panggung sun ni. Muncul pusat hiburan keluarga yang lebih ekslusif dengan tayangan filem lucah dan XXX tu. ( ketika pertama kali lihat laser disc, saya tak sangka gambar yang sangat jelas tu boleh menampakkan perbezaan warna pada kulit dan parut atau lipatan yang tak disangka pada tubuh badan! Saya anggap itu sains! ) 

Panggung buruk yang menyediakan kain layar putih yang koyak, bumbung yang tiris, bangku kayu yang tak berapa nak bersih akibat pancutan pancutan awal yang tidak terkawal! :)

Sebelum menunggu masa tayangan, ada meja biliard dan permain video SEGA seperti PACMAN, Street Fighter, Flight 1942. Bagi yang berduit, boleh order maggi celup, asam laksa atau rojak buah di sebelah panggung. 

Misi saya sangat ringkas. Sediakan tambang bas 90 sen ( pergi balik / sehala hanya 45 sen ), tiket wayang 80 sen, dan 20 sen untuk apam balik di Stesen Bas. 

Zaman berubah, dari naik bas, saya boleh naik basikal untuk ke 'pusat hiburan keluarga' kemudian ada motosikal hinggalah berkereta. Tapi ketika saya berkereta, panggung tu dah pun tutup! 

Yang menariknya, setiap kali musim raya, saya akan ingat mereka-mereka yang pernah saya jumpa / menonton sama. Kumpulan kumpulan yang pernah bersama saya untuk ke bandar tersebut. 

Dan.. Lakonan yang baik adalah, kami sepakat dengan cerita pergi berhari raya di rumah kawan-kawan yang lain. Di surau atau di tempat mengaji quran, kami dah reka cerita supaya cerita itu sama untuk di sampaikan pada keluarga masing-masing! 

Selamat Hari Raya Kawan-Kawan! :) 

Hari Raya!

Raya yang saya tak lupa! Ada polis datang ketuk pintu rumah suruh sambut raya! Katanya anak bulan dah nampak! Sultan arah rakyat sambut raya! ( Perak ) walau negeri lain sambut raya keesokan hari.. 

Ada seorang pakcik tukang gunting rambut akan datang rumah untuk gunting rambut! Lupa nama.. Rasanya Osman! 

Kakak, mak & nenek akan buat kuih bahulu di bawah rumah! Bakar guna sabut. Guna periuk letak pasir, lepas tu letak tin biskut yang di potong / ratakan untuk letak bara sabut di atas periuk! Saya suka bahulu ikan! 

Akan kerumah makcik tunggu baju raya siap! Baju saya paling akhir dia buat! Tak tahu kenapa, tapi setiap tahun memang baju saya adalah yang terakhir. Orang panggil Wan Rahmah! 

Selepas siap baju raya, cepat-cepat ke surau! Sembahyang raya! Lepas sembahyang akan ziarah kubur! Dapat 20 sen! 

Selesai ziarah kubur, akan ziarah rumah-rumah sekitar kubur hingga lah kerumah saya yang paling hujung. Paling banyak dapat duit raya 2 ringgit! 

Masa lepas sekolah, sama juga! Cuma tak dapat duit raya, tapi lepas ziarah kubur akan lepak bus stop! Beli rokok  kotak kecik yang 7 batang tu.. Seringgit empat puluh sen! ( 1.40 )! 

Dah tua ni! Hanya ke masjid, balik rumah! Tunggu orang datang rumah! Kos? Rasanya boleh beli kancil tahun 2006 secara tunai! 😜

Thursday, July 2, 2015

Polis Sentri!

Malam 7 likur! Saya faham malam 7 likur itu adalah pada 7 hari ( malam ) akhir ramadhan yang ganjil. Iaitu pada malam 17, 19, 21, 23, 25, 27 dan malam 29. Malam yang dipercayai berlakunya Lailatul Qadar. 

Tapi sejak ramai orang kita belajar di timur tengah ni, fahaman saya tidak boleh diterima pakai lagi. Maka eloklah rujuk kepada ustaz-ustaz lulusan timur tengah ini. Saya tidak setanding dengan mereka. Mereka balik sini dah pandai cakap arab malah jika orang arab lihat mereka pun, boleh jadi mereka lebih arab dari orang arab itu sendiri. 

Saya mengisi malam-malam 7 likur itu dengan bermain 'polis sentri'. Masa mula permainan adalah pada azan isyak dan tamat pada solat witir rakaat yang pertama. Witir rakaat yang kedua, saya dah pun bersama jemaah lain berada dalam saf! :) 

Masa itu berguna kerana para ibu bapa sedang mengejar pahala berganda dengan solat sunat terawih. Ketika morey, baru sedar muka siapa yang kena cakar, dahi siapa bercalar kerana terlanggar dawai penyidai, atau ada kain atau baju yang terkena tahi ayam ketika menyorok di belakang reban ayam. 

Seluar baju koyak itu dah jadi biasa. Kerana permainan 'polis sentri' ni dah macam bermain ragbi, tapi tiada bola. 

Yang jadi ingatan pada saya adalah kerana ketika itu ada Sarimah, Fatimah, Saadiah, Hashimah, Intan, Hamidah dan ramai lagi.. 

Salam Ramadhan / Malam 7 Likur! :p