Monday, May 4, 2015

Sekolah!

Hanya kebetulan, saya suka berada dalam perpustakaan sejak sekolah rendah lagi. Bukan membaca sangat pun, tapi melihat. Kalau ada baca pun, bukan buku ilmiah atau akedemik. Buku melayu, buku hikayat, buku inggeris mesti kisah penyiasatan. Kelas untuk murid cina saya tak pasti mereka belajar bahasa apa. Bagi kelas tamil, biasa dengar 'pa da im, padam, ma da im, madam'. Sampai hari ini saya ingat! 

Saya tak belajar sangat pasal agama, entah apa yang tak kena. Saya sentiasa di denda atau di hukum setiap kali ada kelas agama. Mungkin saya memberontak secara halus. Setiap kali bulan puasa, saya tak dapat tinggalkan mee kari / mee rebus & nasi lemak yang di jual di kantin sekolah. Akibatnya, saya akan di halau dari kelas atau berdiri di atas meja. Seingat saya, berlarutan hingga ke darjah 6. 

Saya bukan contoh yang baik, mula belajar muqadam pada umur 8 atau 9 tahun, khatam pada umur 11 atau 12 tahun. Saya tak pasti umur sebenar, tapi ada majlis khatam quran sebelum saya naik ke sekolah menengah. 

Kenapa saya ceritakan? Entahlah.. Saya suka bercerita agaknya, kerana jika saya berbual, tak ada orang nak dengar. Hahahaha.. 

Jarak antara sekolah dan rumah 9 batu, mengikut kiraan kilometer dalam 13 KM. Saya tak pasti sejauh mana kebenarannya berkaitan dengan niat ibu saya untuk menghantar ke sekolah inggeris. Menurut nenek ( Opah ), Pakcik Puteh yang memaksa ibu saya untuk ke sekolah tersebut. Tapi tak logik juga kerana Pakcik Puteh itu sendiri menghantar anak-anaknya ke sekolah Saint George dan King Edward.

Saya ke sekolah kerana dapat belanja dan makan. Jika tak ada belanja pun, pihak kantin akan memberi makanan secara percuma. Salah sorang guru berjanji akan membayar setiap makanan yang saya makan. 

Hingga tamat sekolah saya mempunyai hubungan yang sangat baik dengan pihak kantin! 

Sekian! :p 

No comments: