Friday, May 22, 2015

Sam, Raja Permaisuri dan Puteri!

Cerita ni berlaku di luar negara. Bulan Februari tahun 2012. 

Saya dapat jemputan / pelawaan dari kenalan di twitter. Saya di jemput hadir ke rumahnya untuk bersarapan pagi. Setelah berkenal mesra, saya di pelawa ke rumahnya di Makati, Manila. 

Mereka diplomat di sana ( Filipina ). Saya di bawa menginap di kedutaan Malaysia sebagai tetamu. Selang beberapa hari pasukan bolasepak Malaysia tiba di sana kerana ada perlawanan persahabatan tapi saya terlepas perlawanan tersebut. 

Tapi saya tak kecewa sangat, kerana ada majlis lain yang buat saya akan ingat sampai mati. Malam terakhir saya di Makati, saya di ajak menemani Datuk Seri dan Datin Seri berbual dengan 'Raja Permaisuri dan Puteri' nya. Sebagai rakyat bawahan yang comot, mestilah saya cuba mengelak kerana saya sedar diri akan taraf saya. 

Paling kelakar, kerana Datin Seri memperkenalkan saya dengan nama twitter saya.. 'Sam'! Walaupun saya cuba betulkan dengan nama Hisham, tapi Raja Permaisuri dan Puteri nya tetap memangil saya dengan nama 'Sam'.. Tiada protokol! Saya lupa membahasakan diri dengan nama 'Patik' dan 'Tuanku', saya merasakan malam tersebut adalah malam yang paling berharga buat saya, saya turut mengambil kesempatan untuk bergambar. Cuma bila di fikirkan kembali akan cerita sebaliknya, saya simpan sebagai simpanan peribadi. 

Masa berlalu. Sesekali saya dan 'Puteri' bertanya khabar, tapi kalau 'bersembang' pun hanya perkara yang tidak rumit. Bual kosong. 

Saya masih tak membiasakan diri dengan panggilan istana.. :) 

No comments: