Tuesday, May 5, 2015

Kantin!

Seingat saya, ibu saya akan bangun seawal jam 4.30 pagi. Masak air panas! Akan kejut saya jam 5.30 pagi untuk bersiap ke sekolah. Air yang dimasak tadi adalah untuk saya mandi! Dulu masak air pakai kayu api. Tak ada dapur minyak tanah atau gas lagi. 

Kadang-kadang ada milo. Tapi jarang sangat dapat milo, sebab dulu milo mahal. Ibu saya akan letak milo dalam botol wiski kaca yang leper tu. Saya tak pasti ibu saya dapat mana, saya agak dari kedai kopi sebelah stesen bas Taiping yang lama dulu tu. 

Biasa orang tengah azan subuh, saya dan ibu akan menunggu bas untuk ke sekolah. Seawal jam 6 atau paling lewat pun 6.10 pagi bas akan sampai. Dan saya akan sampai ke sekolah antara jam 6.55 atau 7.05 pagi.. Itu rutin sepanjang 6 tahun saya bersekolah rendah. 

Sebaik sahaja turun bas, saya akan di pimpin oleh pemandu bas untuk melintas. Selebihnya, saya akan berlari menuju ke sekolah. Jarak pagar sekolah ke bangunan sekolah antara 100 ke 120 meter. Sepanjang jalan masuk ada pokok-pokok bunga kemboja yang tingginya lebih 12 kaki. Saya agak je! 

Rutin awal kelas atau pendidikan jasmani, kena kutip daun & bunga kemboja yang mati / gugur atas jalan & padang. Suasana pagi, macam kat Genting! Berkabus setiap pagi. Padang sentiasa basah dengan air embun. Tapi bagi pelajar India & Cina, mereka selamba je jalan atas padang kerana mereka guna kasut getah fung keong yang 100% getah tu! Kalau basah pun mereka tak heran! 

Sentiasa menunggu jam 10 pagi.. Waktu rehat! Akan berlari ke kantin dengan sekelip mata! Jarang benar saya berjalan, seingat saya, tak pernah kot saya berjalan sepanjang waktu saya di sekolah. Semuanya akan lari atau berlari! Saya hanya diam di kelas agama. Sebab kena berdiri di luar pintu kelas atau berdiri di atas meja! Sampai sekolah menengah pun saya biasa benar kena denda dengan berdiri di atas meja. Zalim betul cikgu pada zaman tu. 

Kantin? Hanya mereka lah yang memahami saya! Mereka sahaja lah yang tahu selera saya. Hingga saya mengikuti pengajian di peringkat universiti tu pun, saya suka berada di tempat makan yang mereka dah tukar nama.. Tak panggil kantin dah, tapi mereka panggil dengan nama Cafetaria. Kalau kelas di Stadium Shah Alam tu, Chicken Chop harga 5 ringgit je.. Tahun 2003 agaknya.. 

Kantin sekolah menengah tak berhubung sangat, sebab banyak makan vadeh & muruku John! 

Kantin sekolah rendah ni pemilik & pengendali nya orang Cina! Mereka sekeluarga uruskan kantin tersebut. Lupa nama! Tapi 6 tahun hidup saya, merekalah 'keluarga saya', mereka lah yang bagi saya makan dengan secukupnya. Selepas waktu sekolah, di sanalah saya makan sebelum bersiar di kawasan sekitar sekolah sebelum jam 6.30 petang untuk waktu balik. Bas biasanya akan sampai antara jam 6.50 petang dan sampai rumah sebelum waktu maghrib. 

Habis maghrib, kena kerahan untuk mengaji muqadam & quran pula! 

Jam 9 malam, dah masuk dalam kelambu! Nenek akan kipas dengan kain hinggalah saya lena!  Tiadalah Donny & Marie untuk saya. Tiada lah Baa Baa Black Ship atau Combat untuk saya.. 

Kantin? Entahlah! Saya masih tak boleh bercerita atau dedahkan siapa cinta pertama saya! 

:) 





No comments: