Friday, May 8, 2015

Hisham dan Haslina!

Itu kawan duet saya darjah 5. Kami pernah menyanyi sama. Lagu Kain Pelikat oleh Anuar & Elina. Seperti Elina, Haslina ni pun sama hilang entah kemana.. Bukan cinta saya! Hanya sekali persembahan di hari guru. Itu sahaja. :) 

Muzik bukan minat saya ketika itu. Lebih kepada 'pengembaraan', lebih kepada hal yang 'adventure'. 

Misi setiap petang, ke kilang-kilang berdekatan. Kilang air kotak, kilang kacang & kilang kulit. Saya ke tempat sampah setiap kilang untuk mengutip air kotak yang terbuang, kutip kacang yang berciciran di pintu masuk kilang & ambil kulit perca untuk di buat dompet. Dulu nama tempat tu kawasan perindustrian Pokok Assam ( Tupai ). 

Lewat petang akan berbasikal ke kawasan kedai panjang. Masuk kawasan perumahan. Kemudian ke lorong rumah 'cinta' saya ketika itu. :) Saya pula tak pandai naik basikal ketika itu, kena tumpang basikal kawan lain. Sepanjang tempoh saya lalu, tak pernah sekali pun saya nampak dia. Hinggalah sekarang, jika saya ke bandar Taiping, saya tetap akan guna laluan yang sama. :)

Selebihnya masa, saya kerumah kawan di kawasan rumah hijau untuk bermain layang-layang. Hasni nama dia. Kali terakhir saya jumpa dia di Ipoh. Ketika itu saya menjalani latihan bolasepak bersama pasukan negeri.. Sekitar tahun 89 atau 90.. Liga Semi Pro.. 

Hasni bekerja di sebuah kilang selipar. Saya agak ketika itu ramai kawan sebaya mula bekerja untuk menyara diri masing-masing. 

Sorang lagi kawan nama Dzulkifli, lepas sekolah saya ada jumpa dia bekerja di kedai Doli, sebagai pembancuh air bersama abangnya. Ketika itu kue tiaw doli masih di tapak pasar malam. Tapi maklumat terbaru, saya dengar dia dah ada kedai makan sendiri di Pokok Assam. 

Cuma saya terkilan, ada sorang kawan ni, nama Rashidi. Biasa saya menunggu bas di hadapan rumahnya, cuma bila dah tamat sekolah, putus hubungan. Mungkin keluarganya agak berada berbanding keluarga saya yang tidak ada dan saya pula tidak bijak. Tapi tak mengapalah. Sesiapa sahaja berhak memilih kawan. 

Saya tak pernah anggap 'cinta' saya ketika itu berbalas, tak pernah lafaz pun.. Hanya guna perkataan suka. Itu sesuai dengan zaman itu. Tak pernah tulis atau beritahu sesiapa. Hinggalah pada beberapa hari lepas. Tapi dah tak penting rasanya. Kerana masa dah mengubah segalanya..

Saya masih terperangkap dengan zaman yang saya tak mungkin ingat jika tak kerana 'lintasan hati' yang benar-benar buat saya sedar bahawa, usia yang menganjak tua ini mengingatkan pada dosa & pahala yang mungkin telah berlaku sepanjang tempoh itu. 

Hanya.. Kenangan itu sangat mengusik jiwa.. :) 

No comments: