Tuesday, April 28, 2015

Cinta pertama! Rupanya 35 tahun lalu!

Ketika saya menulis tentang Che Pah, itu dah berlaku 25 tahun lalu. Kini saya di kejutkan dengan cinta pertama yang berlaku 35 tahun yang lalu. 

Beberapa hari lepas, saya mengelintar laman Facebook berkaitan sekolah rendah yang saya pernah hadiri selama 6 tahun ( 1978 hingga 1983 ). Alangkah terkejutnya saya bila di sapa oleh seseorang, menyatakan bahawa, saya adalah cinta pertama kawannya. Kini menjadi iparnya. Bermakna dah 35 tahun dia ingat saya. Apa yang patut saya jawab? 

Selang sehari, saya dapat pesanan ringkas di whatsapp, walaupun dari nombor yang saya tidak kenali, saya boleh agak dari siapa. Sebenarnya saya mengenali dan ingat juga, cuma bila dah tua-tua ni tak mungkin la saya menunjukkan rasa teruja tersebut. Ansur-ansur saya tanyakan khabar, tanyakan kawan-kawan lain yang sebaya juga. Saya agak, dia juga begitu. 

Tak mungkin kisah selama 35 tahun boleh di ingati dengan sekelip mata. Tapi kekuasaan pencipta, kita tak boleh elak untuk kembali mengimbas apa yang berlaku itu seolah-lah masih baru berlaku. 

Saya bukan ungkit kisah cinta atau kerana itu cinta pertama kami berdua. Cuma menzahirkan ingatan itu. Saya mengambarkan situasi yang mungkin berlaku jika tidak terpisah. Boleh jadi jiran sebelah rumah, boleh jadi menjadi saudara kita kerana ikatan perkahwinan, boleh jadi menjadi rakan di sebuah kawasan penempatan atau mungkin anak-anak kita dah menjalinkan persahabatan di sekolah yang sama. 

Demi menjaga keharmonian rumahtangga masing-masing, saya tidak akan dedahkan nama atau siapa yang saya maksudkan. Kerana takut kawan-kawan Che Pah bertanya pula pada saya, siapakan yang pernah menjadi cinta pertama saya 35 tahun yang lalu. 

Jazakallah.. 

No comments: