Wednesday, December 24, 2014

Saya & Krismas!

Sekitar 90an.. Saya agak sekitar 95 atau 96.. Saya bekerja sambilan di KFC Taiping. Saya cuma ingat beberapa nama. Khairul, Zarina, Ema, Joe,  Ina, Bibi, Phang, Mr Khor, Salim, Nasa ( ini abang saudara saya ) Yuzaidi, Intan, Hasnun, Shidah, Ayu *nama sebenar Satira Maiza, Soo  ( banyak juga nama saya masih ingat.. )

Pada sambutan raya Krismas diantara tahun2 tu, saya dan beberapa rakan subahat, mencari pokok krismas. Nama melayu pokok tu pokok rhu la kot, sebab menyerupai. Yang buat saya ingat sebab pokok tu di curi di Tanah Perkuburan Tentera di jalan masuk Bukit Larut tu. Hi3!

Kemudian pokok itu akan di hias di dalam kawasan premis / restoran. Letak hadiah & hiasan sepertimana sambutan Krismas. Malah tingkap, syiling restoran juga di warnakan mengikut tema.. Biasa lukis gambar kartun disney & hiasan reben & belon. Pasang lagu2 berkaitan dengan Krismas.

Yang menyebabkan saya suka kerana, pada malam Krismas tu, semua kawan2 yang bercuti dari outlet lain akan datang. Ada dari Penang, ada dari Ipoh malah ada dari KL..

Biasanya berkumpul dan makan dan menari dan menyanyi. Masa tu kawan saya Ema ni pandai sikit menyanyi. Setakat Mariah Carey & Ziana Zain tu memang selamba jer.. Kali terakhir jumpa dia dah berkahwin dan jadi Pegawai Imigresen.

Bertukar2 hadiah, ada cat walk, ada pakaian beragam ( masquerade party ) pakai cantik2 dan berkenalan dengan kawan2 baru dari outlet lain..

Sebahagian dari cerita sahaja.. Tapi itu lah Krismas yang saya sambut.. :p

No comments: