Friday, July 2, 2010

hati ini juga terusik

teringatkan tajuk novel 'hati yang terusik' karangan saudari nia azalea.. bagaimana susunan kata dan ayat yang terkandung dalam novel tersebut, saya melihat tajuk tersebut sebagaimana 'hati dan perasaan' manusia kepada manusia lain dengan pelbagai perasaan dan suka duka..

bagai melihat seorang bayi yang membesar menjadi kanak-kanak yang kemudiannya remaja dan menjadi dewasa dan meninggalkan alam dunia kepada alam kubur.. tetapi yang tidak berubah adalah 'penyakit' manusia yang sentiasa tak pernah puas dengan segala bentuk niat dan tujuan..

manusia yang 'sama' akan muncul dalam rupa yang berbeza.. mengaku hebat dan ingin mengajak manusia untuk berjuang menentang kejahatan dan keburukan di dunia..

manusia ini mendapat perhatian dengan menjadi pemimpin dan mula 'memesongkan'akidah, 'menongkat' dunia dengan ideologi agama dan politik dalam memenuhi keperluan diri atau sosialnya..

mereke ini lah yang di gelar ahli politik dan ahli agama yang lupa mereka juga manusia yang 'mampu' berbuat dosa dengan kepentingan manusia lain...

No comments: